De vraagstukken in onze leefomgeving zijn ingewikkelder dan ooit.
Of het nu gaat om het grote aantal woningen dat we moeten bouwen, het opvangen van asielzoekers of het realiseren van een windmolenpark. Als organisatie heb je te maken met een complex stakeholderveld met (vaak) tegengestelde belangen. De maatschappij wordt mondiger en de dialoog verhardt.
Verduurzamen is een uitdaging
Hele industrieën staan voor de uitdaging hun productieprocessen te verduurzamen omdat ze het klimaat te zwaar belasten. Actiegroepen roepen bedrijven ter verantwoording en hen negeren is geen optie. Fabrieken die geur- of geluidsoverlast veroorzaken voor omwonenden zijn vaak wel bezig met maatregelen, maar ze zijn niet gewend hierover te communiceren. Boze omwonenden schakelen de media in bij gebrek aan communicatie en zetten je reputatie onder druk.
Omgevingscommunicatie is een must
Het is tijd om krachtige omgevingscommunicatie in te zetten. Omgevingscommunicatie draait om verbinden, om oprecht luisteren naar de verschillende stakeholders. Weten welke belangen er spelen, welke zorgen er leven en een daarop afgestemde (participatie)aanpak te kiezen. De Omgevingswet is inmiddels al meerdere keren uitgesteld, maar op 1 januari 2024 treedt ze in werking. Dit dwingt organisaties en overheden opnieuw te kijken hoe ze hun participatie inrichten en hoe ze vorm geven aan omgevingscommunicatie.
Stakeholder- en issue-analyses
We helpen opdrachtgevers met het maken van stakeholder- en issue-analyses. Daarnaast brengen we in complexe projecten de verschillende belangen bij elkaar met behulp van een omgevingscommunicatiestrategie en participatieaanpak op maat. We treden op als sparringpartner voor directies en projectleiders, ontwikkelen communicatiemiddelen en helpen bij de organisatie en uitvoering van dialoogsessies en bijeenkomsten.