Organisaties veranderen pas als medewerkers veranderen. Een goede toekomstvisie komt tussen de oren als we het verandervermogen en de veranderbereidheid van medewerkers stimuleren en vergroten.
Een toekomstvisie helpt om organisaties voor te bereiden op wat komen gaat. En goede leiders geven daarmee richting. Dat valt niet mee. Want organisaties veranderen pas als medewerkers veranderen. Normale sturingsmechanismes schieten meestal tekort om het totaal van veranderingen te sturen. Om grip te krijgen op de toekomst is het dus slim om in verandercommunicatie het verandervermogen en de veranderbereidheid van medewerkers te prikkelen en stimuleren. Daarvoor heb je een goede 'foto' nodig van de organisatie, die een beeld geeft hoeveel medewerkers zin hebben in- en willen investeren in verandering.
Drie tips
- Maak veranderen en organisatieontwikkeling normaal
Als veranderen normaal is, is het niet meer bijzonder, maar iets van alledag. Als je voortdurend werkt aan wendbaarheid, gaat dat in het DNA zitten. Klinkt simpel en is het eigenlijk ook: alles wat aandacht krijgt groeit.
- Blijf toekomstdenken en monitor ontwikkelingen
Bij veel veranderprocessen gebruiken leiders een reismetafoor. Dat is niet voor niks. Als je je alleen concentreert op een einddoel, is de weg erheen ronduit zwaar. Want er zijn altijd onverwachte zaken en valkuilen. Daarom is het belangrijk ook kleine successen zoals tussenstops en mijlpalen te vieren.
Het is prettig om medewerkers steeds mee te nemen in ontwikkelingen. Daarmee stimuleer je een mindset waarin veranderen normaal is. Bovendien: wie blijft toekomstdenken, zíet meer dan anderen. Dat mechanisme kan je in jouw voordeel inzetten.
- Communiceer steeds over veranderingen
Steeds communiceren over veranderingen, hoe doe je dat? Laat de communicatie over veranderingen bestaan uit interventies die betekenis geven. Dat kan in medewerkersbijeenkomsten, ook wel town halls of all employee bijeenkomsten genoemd. In de management bijeenkomsten. Wát betekent het als we duurzamer willen gaan werken. Hóe kunnen we klant- of patiëntgerichter werken? Hoe kunnen we marktleider worden? Je helpt medewerkers door duidelijk te zijn over doelen, en ze de mogelijkheid te bieden zélf mee te denken en in te vullen. Dus laat deze onderwerpen ook terugkomen in de teams en werkoverleg.
Betekenisvolle interventies prikkelen en stimuleren de veranderbereidheid van medewerkers.