Bex*vacatures werken in een bevlogen team * geen dag hetzelfde * leren, groeien, jezelf ontwikkelen * bekijk onze vacatures hier!
NL
EN
Crisis lijn (24/7)

Interview: PR-advies en begeleiding voor DPD

Public relations voor DPD Nederland
Asterisk

“Sinds we met Bex* werken, weten media ons steeds beter te vinden”

“Als er een pakketbezorger van DPD Nederland betrokken is bij een ongeval, dan is het niet moeilijk om in het nieuws te komen. Maar we wilden juist vaker in het nieuws komen met de positieve verhalen”, zegt Lieke van Lieshout, PR manager bij DPD Nederland. “Dat had nog wel wat voeten in aarde, want in de organisatie heerste nog een terughoudende houding ten opzichte van zichtbaarheid in de media”. Lieke benaderde Bex* en vroeg om hulp.

Hoe kijk je terug op de start van onze samenwerking?
“Bex* heeft van het begin af aan ingestoken op twee sporen; enerzijds het beschermen van de reputatie van DPD door een goed crisisbeleid op te tuigen en het crisisbewustzijn in onze organisatie te vergroten. Daarnaast heeft Bex* ons weten te overtuigen van de meerwaarde van een proactief mediabeleid. Bex* liet ons zien dat dat met een goede voorbereiding niet eng hoeft te zijn. We zijn samen aan de slag gegaan met een PR-plan waarin we een strategie bepaalden. We stelden de boodschappen vast op een aantal thema’s, we wezen boegbeelden aan en we trainden hen. Daarna hielp Bex* mij bij de uitvoering van de maandelijkse PR-activiteiten. Denk aan het schrijven van persberichten en het voorbereiden van interviews. En wat ook tot heel veel inzichten heeft geleid: Bex* maakt elke dag een overzicht voor ons over hoe de pakketbranche in de media terugkomt.”

Wat is onze toegevoegde waarde voor DPD op het gebied van PR?
“Jullie kijken vaak vanuit de blik van een buitenstaander en jullie weten beter hoe een verhaal nieuwswaardig wordt voor een journalist. Bij DPD zijn wij geneigd om alles belangrijk te vinden. We willen het liefst alles naar buiten brengen. Jullie houden ons scherp. Jullie stellen kritische vragen om ervoor te zorgen dat een verhaal ook écht nieuwswaarde heeft voor een journalist en uiteindelijk voor de lezer of de kijker. Toen ik begon bij DPD was PR en woordvoering voor mij nog vrij nieuw. Bex* heeft me in het zadel geholpen en ik vind het nog steeds leerzaam om met jullie als vakgenoten te kunnen sparren.”

Als je kijkt naar nu en naar de tijd voordat jullie met ons samenwerkten, wat is dan het verschil?
“Toen ik ruim vijf jaar geleden in dienst kwam bij DPD, waren we als organisatie veel meer bescheiden. We deden niet zoveel aan PR. Vooral niet over onderwerpen als duurzaamheid. Dat was een gemiste kans, want we deden juist heel veel aan duurzaamheid. Sterker nog, we waren de koploper in onze branche, maar we vergaten dat te vertellen. Hierdoor waren we nauwelijks zichtbaar in de media. Journalisten wisten ons niet te vinden.
We willen graag tot de top3 van Nederlandse pakketbezorgers blijven behoren en daarom is het belangrijk om meer naar buiten te treden. De afgelopen jaren communiceren wij dus steeds meer over DPD in het algemeen en over actuele thema’s. Media denken tegenwoordig simpelweg steeds vaker aan ons. Zo zien wij dat onze persberichten steeds sneller en vaker worden overgenomen. Ook binnen onze eigen organisatie zie ik sinds we met Bex* werken dat het mediabewustzijn steeds meer toeneemt. Er komen steeds meer collega’s naar mij toe met onderwerpen waarover we een goed verhaal te vertellen hebben.”

Wat is het mooiste dat jullie tot nu toe met PR bereikten?
Lieke: “Tijdens de piekperiode benaderde de NOS ons. Waar de NOS normaal gesproken voornamelijk contact opneemt met concurrerende pakketbezorgdiensten, kwamen ze nu met de vraag of ze bij ons mochten komen kijken. Ze interviewden enkele medewerkers over hoe het voor hen was om tijdens de piekperiodes te werken en daarmee kwamen we in het nieuws. Doordat de NOS een groot landelijk medium is en we zo steeds dichter bij de top 3 van pakketbezorgers in Nederland komen, is deze mijlpaal me echt bijgebleven.”

Als je specifiek kijkt naar dat interview; welke rol speelde Bex*?
Lieke: “Ter voorbereiding op dit interview bereidde ik samen onze Bex* adviseurs de verhaallijn en de Q&As voor. Die namen we met onze commercieel directeur door, die de media te woord zou staan. Voor hem was die voorbereiding heel erg fijn. Ook is hij van nature een goede spreker, het is altijd fijn om goed voorbereid te zijn en te weten wat voor vragen je kunt verwachten. In de voorbereiding hielpen de mensen van Bex* hem ook met praktische tips waardoor hij tot het inzicht kwam dat een interview geen gewoon gesprek is. De expertise van Bex* is daarbij heel waardevol. Hetzelfde gold in de situatie waarin onze CEO werd geïnterviewd voor een radioprogramma. Ook hij waardeerde de goede voorbereiding heel erg en ging met vertrouwen het interview in.”

Waarom werk je graag met Bex*?
“De adviseurs van Bex* denken actief met mij mee over actuele onderwerpen en thema’s. Daarnaast vind ik het belangrijk dat volledig van jullie op aan kan en dat ik jullie kan vertrouwen. Wanneer we in bepaalde (crisis)situaties terecht komen dan weet ik dat jullie er voor ons zijn, het juiste advies geven en onze organisatie goed begeleiden. Op het gebied van PR timmeren we hard aan de weg om steeds meer zichtbaar te zijn in de landelijke media. Dankzij jullie expertise en begeleiding heb ik heel sterk het gevoel dat dat gaat lukken.”

"Sinds we met Bex* samenwerken, weten de media ons te vinden en noemen branche gerelateerde en regionale media ons steeds vaker. Ook binnen onze organisatie merk ik verschil. Er komen steeds meer mensen naar mij toe met onderwerpen waarover we moeten communiceren.” 

Wat is het mooiste dat jullie tot nu toe met PR bereikten?

Lieke: “Tijdens de piekperiodes benaderde de NOS ons. Waar de NOS normaal gesproken voornamelijk contact opneemt met concurrerende pakketbezorgdiensten, kwamen ze nu met de vraag of ze bij ons mochten komen kijken. Ze interviewden enkele medewerkers over hoe het voor hen was om tijdens de piekperiodes te werken en daarmee kwamen we in het nieuws. Doordat de NOS een groot landelijk medium is en we zo steeds dichter bij de top 3 van pakketbezorgers in Nederland komen, is deze mijlpaal me echt bijgebleven.”

Als je specifiek kijkt naar dat interview: hoe hebben wij dat toen samen aangepakt?

Lieke: “Ter voorbereiding op dit interview schreven we samen met jullie een verhaallijn en bereidden we ons voor op de zogenoemde ‘nachtmerrie’ vragen. Dat was voor onze voormalig commercieel directeur heel erg prettig. Ook al kon hij van nature heel goed praten, het is altijd fijn om goed voorbereid te zijn en te weten wat voor vragen je kunt verwachten. En hoe je het best kunt reageren als een journalist of interviewer continu dezelfde vragen stelt. Jullie expertise is daarbij heel waardevol. Hetzelfde gold voor jullie ondersteuning toen onze CEO in een radioprogramma werd geïnterviewd.”

Waarom werken jullie graag met Bex*?

Lieke: “Omdat jullie actief met ons meedenken over bepaalde actuele onderwerpen en thema’s. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat wij volledig van jullie op aan kunnen en jullie kunnen vertrouwen. Wanneer we in bepaalde (crisis)situaties terechtkomen, weten we dat jullie er voor ons zijn, het juiste advies geven en ons goed begeleiden. Op het gebied van PR timmeren we hard aan de weg om meer landelijke media te trekken. Dankzij jullie expertise en begeleiding heb ik heel sterk het gevoel dat dat gaat lukken. Ook heeft Bex* zelf een goede reputatie in de markt.”

PR-advies nodig?
PR-advies nodig?

Kan jouw organisatie wel wat hulp en/of advies gebruiken op gebied van PR?Laat je vrijblijvend informeren door onze adviseurs.

Asterisk
Vragen?

+31 (0)40 294 52 52
info@bexcommunicatie.nl

Piuslaan 70a
5614 CM  Eindhoven

Crisisondersteuning

Voor direct contact met een van onze crisisexperts. Ook buiten kantoortijden.

+31 (0)88 505 90 01  (24/7)