Stel je voor: je leest de krant en ziet een negatief artikel over jouw organisatie. Je vindt dat het artikel totaal niet klopt en je voelt de stoom uit je oren komen. Het eerste reflex is om direct in actie te komen en meteen een tegengeluid te laten horen. Maar wat als ik je vertel dat het soms verstandiger is om even adem te halen en je eerst te focussen op interne communicatie? In deze blog ga ik dieper in op het belang van interne communicatie in tijden van crisis en hoe een doordachte strategie kan bijdragen aan stabiliteit in onrustige tijden.
Breng je doelgroepen in kaart
In onrustige tijden is het belangrijk om te weten wie de doelgroepen van je organisatie zijn. Ook moet je goed nadenken over de volgorde van je communicatie. Door je doelgroepen op volgorde van prioriteit in te delen, weet je precies wie wanneer aandacht nodig heeft. Het goede nieuws is dat je dit kunt voorbereiden!
Maak een boodschap en bijbehorende Q&A specifiek voor interne doelgroepen
Bij interne communicatie kan informatie ook buiten het bedrijf terechtkomen. Daarom is het belangrijk om interne doelgroepen de juiste hulpmiddelen te geven, zoals een duidelijke boodschap en een Q&A. Zo kunnen ze in ieder geval de juiste informatie delen als ze er met anderen over praten.
Zorg voor tijdige en transparante communicatie
Door op tijd en open te communiceren, houd je controle over de boodschap en voorkom je geruchten en speculaties. Vergeet niet om updates te geven zodra er nieuwe informatie is. Dit wekt vertrouwen en zorgt ervoor dat iedereen goed op de hoogte blijft.
Wil je jouw organisatie beter voorbereiden op crisissituaties?
We helpen je graag verder!