Een inkrimping of reorganisatie is een lakmoesproef voor de kwaliteit van het management en de communicatie. Ontslag aanzeggen, ontslagen worden: het is allebei pijnlijk. Veel leidinggevenden die medewerkers moeten ontslaan, krijgen letterlijk maagpijn. Of ze liggen ’s nachts wakker. Voor wie ooit ontslagen is, blijft dit levenslang een litteken op de ziel. Daarom is het slim om mensen met ervaring te betrekken bij dit hele traject. Het helpt je als organisatie om het inkrimpings- of reorganisatietraject zo goed mogelijk in te richten en nare situaties te voorkomen.
Lang in onzekerheid
Reorganiseren is stressvol. Zowel het verantwoordelijke management als de betrokken medewerkers leven vaak lang in onzekerheid. Meestal gaat het om een combinatie van afbouw van mensen én opbouw van een nieuwe slagvaardige en efficiënte organisatie. Hoe meer deze processen vervlochten zijn, hoe lastiger het is en hoe moeilijker het is om hierover helder en eenduidig te communiceren. Want afvloeiingen gaan gepaard met verlies van energie. Bovendien komt het voor dat die vervlechting een jaar of langer duurt. In dat jaar moeten medewerkers die afvloeien en collega’s die mogen blijven met elkaar blijven samenwerken.
Beperkt bevattingsvermogen
Ontslag is een frustrerende boodschap. Wie het zelf heeft meegemaakt, weet dat - nadat je het ontslagnieuws hebt gekregen - veel informatie niet meer binnenkomt. Je luistert dan heel selectief, en vaak is dat alleen wat je wilt horen. Een leidinggevende kan in zo’n situatie de boosheid en frustratie opvangen, en begrip tonen voor het ontredderde gevoel van een medewerker. Dat is precies waarom Bex* dit soort gesprekken en situaties vaak oefent met de leidinggevenden die ontslag moeten aanzeggen. Die kunnen dan ‘voorvoelen’ wat hen te wachten staat. En oefenen met wat hun gedrag oproept bij medewerkers.
Wie slecht reorganiseert of inkrimpt, snijdt zichzelf in de vingers. Dat is eeuwig zonde, want het kan leiden tot jarenlang wantrouwen tegen het management. Het tegenovergestelde komt ook voor: medewerkers blijven ambassadeur voor de organisatie, als er goed en invoelend afscheid is genomen. En dat kan als je de HR-procedures goed onder controle hebt en invoelend communiceert. Bex*adviseurs van het team Veranderen & Cultuur hakten vaker met dit bijltje.