Bex*vacatures werken in een bevlogen team * geen dag hetzelfde * leren, groeien, jezelf ontwikkelen * bekijk onze vacatures hier!
NL
EN
Crisis lijn (24/7)

Blog: de effectieve dialoogbijeenkomst

Meest onderschatte taak van veranderaars
Asterisk
Peter van den Besselaar
Peter van den Besselaar

In goede banen leiden van veranderingen is altijd een uitdaging. De luchtige denkwijze ‘als mensen met elkaar praten, vinden ze elkaar wel’ gaat niet op. Stimuleren van veranderbereidheid in een dialoogbijeenkomst vraagt véél voorbereiding. Het is de meest onderschatte taak van veranderaars. Ik vind dat nog altijd spannend en het geeft mij de meeste voldoening bij succes. Hieronder reflecteer ik op drie uitdagingen.  

Veranderen vereist vertrouwen

Ik maak onderscheid tussen twee soorten vertrouwen: vertrouwen in elkaar en vertrouwen in het doel. Als er bij deelnemers onderling wantrouwen bestaat, spreken ze zich niet volledig uit. Dat is een flink obstakel voor succes. Het is ook belangrijk dat deelnemers met elkaar vertrouwen in het doel. Deelnemers zijn bereid om extra stappen te zetten als voorgestelde veranderingen positief uitpakken. Een ijzersterk verhaal over de verandering helpt om collectief naar het doel te streven.   

Neem iedereen serieus

Een collectief gedeeld doel geeft een groep enorm veel energie en drive. En andersom: wie zich niet gehoord of begrepen voelt, raakt gefrustreerd en zal defensief gedrag vertonen. Deze medewerkers haken af en trekken zich terug. Of ze smeden een tegencoalitie. Empathie en respect zijn belangrijk en nodig om écht goed te luisteren. Het mooiste is als in de oplossingen  alle perspectieven en stemmen worden meegenomen. Besluitvorming met consent - besluiten gedragen door de meerderheid mét aandacht voor  bezwaren en zorgen van minderheden -  levert actiepunten op waar iedereen positief mee aan de slag kan.

Heb aandacht voor groepsdynamiek

In dialoogbijeenkomsten komen deelnemers met verschillende perspectieven samen, zoals corporate en divisies, binnen- en buitendienst, bijdragers aan de omzet en ondersteunend personeel. Medewerkers identificeren zich met de overtuigingen en waarden die bij hun positie passen. Zo vinden bijdragers aan de omzet zichzelf vaak belangrijker dan ondersteunend personeel. Status en macht spelen ook een rol als corporate en divisies samen moeten werken. Hoeveel ruimte is er bijvoorbeeld voor een divisie om een eigen identiteit na te streven.

Nuttig is een flinke gereedschapskist met werkvormen en interventies om het programma samen te stellen. Effectieve dialoogbijeenkomsten bij veranderingen opzetten vraagt om het meenemen van verschillende perspectieven. Kies een ervaren facilitator met veel vlieguren. Iemand die al fouten maakte en daarvan leerde.

Kies een ervaren facilitator met veel vlieguren. Iemand die al fouten maakte en daarvan leerde.

Peter van den Besselaar
Tips nodig om succesvol te veranderen?
Tips nodig om succesvol te veranderen?

Laat ons je helpen en neem contact op.

Asterisk
Vragen?

+31 (0)40 294 52 52
info@bexcommunicatie.nl

Piuslaan 70a
5614 CM  Eindhoven

Crisisondersteuning

Voor direct contact met een van onze crisisexperts. Ook buiten kantoortijden.

+31 (0)88 505 90 01  (24/7)