In een veilige omgeving de druk van een crisis beleven
De crisisplannen op papier liggen klaar. Iedereen is op de hoogte van zijn of haar rol in het crisisteam. En dan breekt er een crisis uit… Onder druk en met alle goede bedoelingen gaat iedereen rennen. Een plan blijft dan nog wel eens ongebruikt in de kast liggen.
Een jaarlijkse simulatieoefening is om meerdere redenen verstandig. Onze crisissimulaties zijn al jaren populair omdat ze op effectieve wijze de vaardigheden van elk crisisteam aanscherpen. Daarnaast is het een prima methode om de effectiviteit van je crisisplan te toetsen en het crisisbewustzijn hoog te houden.
Aan de hand van de leerdoelen en de aard van de organisatie maken we een zo realistisch mogelijk scenario. Wat gebeurt er als consumenten ziek worden van jouw product? Wat komt er op je organisatie af als privacygevoelige gegevens op straat liggen? Waarmee krijg je te maken als een boze medewerker of klant een aantal collega’s gijzelt? Hoe ga je om met een grootscheepse fraudezaak?
We bootsen zoveel mogelijk een totaalbeeld van de impact van een incident na. Tijdens de crisissimulatie neemt de druk steeds verder toe, waarbij ontwikkelingen en bronnen elkaar afwisselen. Stukje bij beetje druppelt informatie binnen, soms tegenstrijdig, soms verraderlijk betrouwbaar.
Een crisissimulatie is interactief. Het team handelt zoals zij ook in het echt zou doen. Wij bootsen de buitenwereld na: ongeruste collega’s, bezorgde familieleden, boze klanten, kritische politici… en ineens staat er een cameraploeg op de stoep. Een ervaren oefenleider van Bex* observeert en begeleidt het crisisteam. De conclusies en aanbevelingen, samen met de ervaringen van het team zelf, worden verwerkt in een beknopt evaluatierapport.