Een onderneming zet wereldwijd haar producten af. In Nederland zijn verschillende productielocaties. De afzet in het grootste afzetgebied stagneert al enkele jaren. Dat dwingt het management tot een strategische heroriëntatie met als uitkomst: ontslagen.
Vraag aan Bex*
Adviseer ons hoe we ontslagen communiceren.
Strategie en boodschap
Er zijn verschillende boodschappen voor verschillende groepen medewerkers, gebaseerd op één kernboodschap: minder afzet betekent dat er minder productie-capaciteit nodig is. Die kan de onderneming realiseren met minder ploegen. Als het verminderen van uitzendkrachten en medewerkers met een tijdelijk contract niet genoeg besparingen oplevert, zijn gedwongen ontslagen onvermijdelijk.
Zorgvuldige communicatie staat voorop. We geven veel extra aandacht aan de persoonlijke communicatie van de leidinggevenden. De strategie is om zorgvuldig én maximaal open te communiceren. Ook naar de media.
Aanpak
In de weken voor de bekendmaking werken we hard aan de formulering van de boodschap en ondersteuning van productieleiding en management. Communicatie en Human Resources-management werken nauw samen.
Vooral de managers die ontslag moeten aanzeggen, vinden dit spannend. Dat is begrijpelijk. Er zijn medewerkers die dichtklappen en niks meer zeggen. Andere medewerkers worden boos. De managers oefenen vooraf hoe om te gaan met verschillende gevoelens van medewerkers. De medewerkers krijgen mondeling én schriftelijk informatie over het goede sociaal plan en ondersteuning bij het vinden van een nieuwe baan.
Na vele jaren met goede cijfers komen ontslagen voor iedereen als een grote schok. De managers van medewerkers die blijven, zien zich daardoor ook geconfronteerd met onzekerheid in hun teams. Talrijke medewerkers vragen zich ineens af: ben ik zeker van míjn baan? Komen er meer ontslagen? De gevoelde dreiging van ontslag zorgt voor minder slagkracht en lusteloosheid bij medewerkers. Vanzelfsprekend wil je die voorkomen óf zo kort mogelijk houden. Daarom is het belangrijk vertrouwen in de toekomst te bieden.
De ontslagen worden proactief gecommuniceerd; de woordvoerder volgt een mediatraining op dit specifieke onderwerp.
Resultaat
De dag dat de ontslagen worden bekendgemaakt, verloopt volgens plan. De boodschap is begrijpelijk. Sommige medewerkers erkennen dat ze dit hebben zien aankomen. De empathische reacties van managers zijn een steun voor de medewerkers die ontslag krijgen. De reacties in de media zijn mild; zelfs vakbonden tonen zich begripvol. Het besef leeft bij het management dat voortdurende communicatie belangrijk is om het vertrouwen in de toekomst te handhaven. Een verandertraject zonder rimpelingen.