Betere adviesvaardigheden om de betekenis van communicatie te vergroten
Vraag aan Bex*
Een communicatieteam wil werken aan haar adviesvaardigheden en een betere positie in de organisatie krijgen.
Strategie
Strategie is een heldere positionering in de organisatie claimen. De communicatie afdeling kan het meest betekenisvol zijn als de medewerkers elkaar goed kennen en iedereen een gemeenschappelijk doel heeft. Voor de organisatie moet duidelijk zijn wát ze kunnen verwachten van communicatieadviseurs en medewerkers én hoe de werkwijze is.
Aanpak
De effectiviteit van een communicatieteam is groter als communicatie vroeg in het proces is ingeschakeld en naadloos aansluit bij de ambitie van de organisatie en bestuurders. Die ambitie is een goed uitgangspunt. We spreken met de teamleider en alle medewerkers in een intakegesprek. De intake gesprekken vormen een basis voor invulling van teambijeenkomsten.
De medewerkers vullen individueel een persoonlijkheidsvragenlijst in. Tijdens een kick off sessie krijgt iedereen inzicht in gedragsvoorkeuren.
We organiseren in een tijdbestek van enkele weken drie teamontwikkelingsbijeenkomsten met de thema’s: vertrouwen en samenwerking (wat is een goed team?), de propositie (waar zijn wij van?) en het communicatieve organisatiespel. We hebben in elke sessie energizers gebruikt, binnen en buiten, vaak met een competitie-element. Om positieve energie te stimuleren door mentale, fysieke en creatieve uitdagingen.
Resultaat
Na de teambijeenkomsten functioneren de medewerkers beter als één team. Er is meer waardering voor de onderlinge verschillen. Door meer focus is er ook meer energie om een betere postitie te bevechten in de organisatie.