Samen beter uit de coronacrisis?
De wereld houdt zijn adem in. Ook in Nederland. Het piept, schuurt en kraakt. Op alle fronten. Corona heeft alles in zijn greep en blijkt ook - na het eerste jaar corona - diepgeworteld in onze maatschappij. Het einde van de tunnel was nog lang niet zichtbaar. En wat nu? Hoe en wanneer komen we deze crisis te boven? Een ding is duidelijk: alleen samen krijgen we corona onder controle. En precies daar – bij dat uitzicht – geven we verder invulling aan dit communicatieconcept.
Vraag aan Bex*
De Nederlandse overheid wilde ideeën verzamelen om Nederland te versterken, te veranderen en te vernieuwen na de coronacrisis.
Maar hoe werf je mensen om te komen praten over veranderingen en vernieuwingen als de situatie uitzichtloos lijkt? Het vertrouwen in de overheid is niet groot. En veel mensen vinden dat de overheid niet luistert naar haar burgers. Na de verkiezingen duurt het oeverloos lang om tot een regeerakkoord te komen en een nieuwe regering te vormen.
De campagne ‘wat is jouw idee?’ laat 12 authentieke boegbeelden vertellen hoe corona hun leven verandert. Deze boegbeelden activeren het publiek succesvol om meningen en ideeën naar voren te brengen en zich aan te melden voor een gesprek.
Strategie
De strategie is erop gericht om the wisdom of the crowd te activeren met twee oeroude principes: boegbeelden en verhalen.
Psychologisch effect boegbeelden en verhalen – Na bijna een jaar corona is er in ieders hoofd een vorm van ‘coronamoeheid’ ontstaan. De publieke opinie is negatief en communicatie rondom corona krijgt steeds meer weerstand. Twaalf boegbeelden inspireren omdat zij positief blijven en met hun integratieve kijk op de samenleving het publiek activeren om - net als zij - zich uit te spreken:
De horecaondernemer die het huis van haar overleden moeder verkoopt om te investeren in haar bedrijf, waardoor de zaak overeind blijft;
De professionele danser, vader van een jong gezin, die al zijn inkomsten ziet verdwijnen en besluit stukadoor te worden;
De muziekfestival directeur die zweert bij live muziek, maar ook merkt dat hij online meer bezoekers bereikt.
‘Wat is jouw idee?’ is een pakkend, toegankelijk en aansprekend thema voor een brede doelgroep.