Een doodgewone campagne voor een bijzonder thema.
Het reputatieteam van Bex* verzorgde in 2022 als goodwill project de publiciteit rondom een bijzondere SIRE campagne: ‘De dood. Praat erover. Niet eroverheen’. SIRE wilde met deze campagne mensen aansporen om de dood bespreekbaar te maken. Praten over de dood verbetert de kwaliteit van leven. De dood hoort namelijk bij het leven, hoe moeilijk dat ook is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 54% van de Nederlanders dat niet genoeg heeft gedaan met iemand die er nu niet meer is. Het verdriet is hierdoor groter en het bemoeilijkt de rouw.
Het PR-doel dat we meekregen vanuit SIRE
“Breng de campagne onder de aandacht via PR met als doel het gesprek over de dood op gang te brengen. We willen minimaal 50 publicaties in toonaangevende nieuwsmedia. Hiermee willen we bereiken dat bij een tweede meting +5% mensen is gaan praten over de dood.”
Aanpak
Een belangrijk strategisch uitgangspunt voor de PR campagne was dat we alle media een eigen verhaal gaven. Om dat te realiseren, verzamelden we alle cijfers uit het onderzoek dat de basis vormde voor deze campagne. Met de feiten en cijfers legden we accenten waarmee we de boodschap specifiek konden maken voor het publiek van iedere mediapartij. Daarnaast hadden we een breed scala aan experts ter beschikking die met hun testimonials verhalen kleur gaven aan de cijfers. De meeste journalisten maakten daar gebruik van. Zo maakte het jeugdjournaal een item over kinderen in een klas die met elkaar spraken over hun ervaringen rondom (praten over) de dood.
Aandacht over een langere periode
We richtten de PR campagne zo in dat we de aandacht van het publiek vast konden houden tijdens de gehele looptijd van de campagne: van februari tot en met mei 2022. Dit deden we door de PR aanpak op te delen in fases. We begonnen op 8 februari 2022 met de aankondiging van de campagne in de nieuwsmedia, door de boodschap eerst te verspreiden aan de hand van feiten en cijfers. Dit resulteerde in een media-explosie. In de tweede fase, in april, gingen BN’ers in gesprek met een dierbare. Deze video's boden mensen inspiratie om daadwerkelijk zelf het gesprek aan te gaan over de dood. Zelfs lang na het aflopen van de campagneperiode verschenen er nog artikelen over dit onderwerp.
Resultaten
Onze aanpak was succesvol. Het onderwerp bleek een bron van inspiratie voor veel journalisten: van landelijke nieuwszenders tot online publicaties en van radioprogramma's tot magazines. Ook op social media werd de SIRE campagne veel gedeeld. We bereikten 77.266.456 mensen met onze boodschap, realiseerden 72 radio- en tv-items, 225 online publicaties en 179 offline nieuwsitems.
Daarnaast bleek uit de 1-meting dat 31% meer mensen over de dood zijn gaan praten met een dierbare.