Bex*vacatures werken in een bevlogen team * geen dag hetzelfde * leren, groeien, jezelf ontwikkelen * bekijk onze vacatures hier!
NL
EN
Crisis lijn (24/7)

Pensioen­communicatie

DSM
Asterisk

Pensioenovereenkomst voor DSM

Gesprekken tussen DSM Nederland en de vakorganisaties moeten leiden tot een nieuwe pensioenovereenkomst.

Vraag aan Bex*

Het ontwikkelen van een pensioenregeling waarmee DSM beloftes doet voor de toekomst waaraan ze zichzelf en waar alle betrokkenen zich aan kunnen houden. Een regeling die uitstekend is en blijft. Dat is een lastige opdracht. Ook voor communicatie. Bex* werd gevraagd het communicatieproces te begeleiden.

Strategie

Op basis van een heldere visie op pensioencommunicatie hebben wij communicatiedoelen per fase geformuleerd: werken aan bewustwording van het feit dat de huidige (economische en financiële) situatie noodzaakt tot een andere regeling, creëren van begrip voor het feit dat DSM een andere regeling moet afsluiten én bewerkstellingen van een rustige overgang naar een andere regeling. Elke fase van het proces kende verschillende subdoelen, stakeholders en interventies.

Tijdens het proces hebben we gebruik gemaakt van de reguliere interne communicatiemiddelen, aangevuld met een apart gedeelte over pensioenen op intranet. Daarnaast waren er regelmatig bijeenkomsten voor managers en HR-adviseurs, toolkits die zij konden gebruiken voor werkoverleg, Questions & Answers, presentaties en twee films met informatie over de (toekomstige) pensioenregeling. 

Kritische succesfactoren waren een naadloze aansluiting van communicatie op het (onderhandelings)proces en de betrokkenheid van management en HR-business partners. Een breed samengestelde werkgroep van managers en HR-adviseurs van diverse locaties ondersteunde de communicatieregiegroep door het monitoren van signalen uit de organisatie en het geven van advies over interventies en tone of voice daarvan.

Pensioencommunicatie DSM
Pensioencommunicatie
40

bijeenkomsten op 14 locaties.

7.000

medewerkers kregen toelichting op de nieuwe regeling.

8,3

was het cijfer dat medewerkers gaven over de communicatie.

Overige Resultaten
  • Het beste resultaat is het feit dat er een regeling is gesloten tussen DSM Nederland en de vakorganisaties.
  • Duidelijke, consistente communicatie heeft tot bewustwording, begrip en acceptatie geleid.
  • De feedback van medewerkers was erg positief.
  • De communicatie scoorde cijfer 8,3 (op een schaal van 0 tot 10). De aanpak wordt intern gezien als een voorbeeld van hoe communicatie het verschil kan maken.
  • Bex* behaalde met dit project een nominatie van de European Excellence Awards.
Meer weten?
Meer weten?

Advies nodig bij een communicatievraagstuk? Neem gerust contact met ons op. 

Asterisk
Vragen?

+31 (0)40 294 52 52
info@bexcommunicatie.nl

Piuslaan 70a
5614 CM  Eindhoven

Crisisondersteuning

Voor direct contact met een van onze crisisexperts. Ook buiten kantoortijden.

+31 (0)88 505 90 01  (24/7)