Pensioenovereenkomst voor DSM
Gesprekken tussen DSM Nederland en de vakorganisaties moeten leiden tot een nieuwe pensioenovereenkomst.
Vraag aan Bex*
Het ontwikkelen van een pensioenregeling waarmee DSM beloftes doet voor de toekomst waaraan ze zichzelf en waar alle betrokkenen zich aan kunnen houden. Een regeling die uitstekend is en blijft. Dat is een lastige opdracht. Ook voor communicatie. Bex* werd gevraagd het communicatieproces te begeleiden.
Strategie
Op basis van een heldere visie op pensioencommunicatie hebben wij communicatiedoelen per fase geformuleerd: werken aan bewustwording van het feit dat de huidige (economische en financiële) situatie noodzaakt tot een andere regeling, creëren van begrip voor het feit dat DSM een andere regeling moet afsluiten én bewerkstellingen van een rustige overgang naar een andere regeling. Elke fase van het proces kende verschillende subdoelen, stakeholders en interventies.
Tijdens het proces hebben we gebruik gemaakt van de reguliere interne communicatiemiddelen, aangevuld met een apart gedeelte over pensioenen op intranet. Daarnaast waren er regelmatig bijeenkomsten voor managers en HR-adviseurs, toolkits die zij konden gebruiken voor werkoverleg, Questions & Answers, presentaties en twee films met informatie over de (toekomstige) pensioenregeling.
Kritische succesfactoren waren een naadloze aansluiting van communicatie op het (onderhandelings)proces en de betrokkenheid van management en HR-business partners. Een breed samengestelde werkgroep van managers en HR-adviseurs van diverse locaties ondersteunde de communicatieregiegroep door het monitoren van signalen uit de organisatie en het geven van advies over interventies en tone of voice daarvan.