Een campagne die je bijna letterlijk in het gezicht slaat
Zelfs in een ontwikkeld land als Nederland is het niet vanzelfsprekend dat mensen met een visuele beperking volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij. Het Bartiméus Fonds zet zich in voor de kwaliteit van leven van deze groep. Zonder fondsenwerving is het onmogelijk om dit doel te bereiken. In een sterk concurrerende markt voor goede doelen is het noodzakelijk om het Bartiméus Fonds en hun inzet voor inclusiviteit op de kaart te zetten.
Het aantal donateurs van Bartiméus neemt elk jaar af. De huidige pay-off van het Bartiméus Fonds, 100% leven, gaat voorbij aan de uitdagingen waar mensen met een visuele beperking dagelijks mee te maken hebben. De urgentie om te doneren ontbrak in de communicatie.
Opmerkelijk is dat de cliënten van Bartiméus verdeeld zijn in hun mening over hun portrettering in de media. Terwijl een deel van deze groep erkent dat er behoefte is aan een propositie die de urgentie om te doneren verhoogt, reageren anderen negatief op het feit dat ze worden gekarakteriseerd als mensen die op zoek zijn naar sympathie of medelijden.
Vraag aan Bex*
Ontwikkel een campagne waarmee het Bartiméus Fonds:
- Wordt geherpositioneerd op een manier die de doelgroep raakt zonder mensen met een visuele beperking voor het hoofd te stoten.
- Bewustwording vergroot voor visuele beperking binnen de doelgroep van 45- tot 65-jarige vrouwen. Enerzijds omdat zij vaker geconfronteerd worden met een visuele beperking, anderzijds omdat zij degenen zijn die beslissingen nemen voor familieleden met een visuele beperking (ouders, partners, kinderen).
Strategie
We kozen voor een strategie die je letterlijk in het gezicht slaat. Het publiek confronteert met een sterke oproep tot actie. We laten mensen letterlijk voelen hoe het is om slecht te zien. We spreken ze ook figuurlijk aan: open je ogen, zelfs als jij degene bent die kan zien. We maken gebruik van de kracht van storytelling, boegbeelden en contentcreatie. Verhalen over pijn, uitdagingen en oplossingen verteld door cliënten van Bartiméus, bewijzen dat donaties de kwaliteit van leven van mensen met een visuele beperking verbeteren.
Met de campagne 'Open je ogen voor hen die dat niet kunnen' ontwikkelden we een nieuwe merkpropositie en corporate video's waarin wegkijken geen optie is. Zes paar ogen gaan open voor Wendela, Chico en Maja. Cliënten van het Bartiméus Fonds. De video's en online campagne belichten de nieuwe propositie. Met sterk nieuw beeldmateriaal, verhalen van mensen met een visuele beperking en een landingspagina op de website, brachten we de propositie verder tot leven.