Versterken van collegialiteit
Echt goede communicatie kan een cruciale bijdrage leveren aan het versterken van de effectiviteit en collegialiteit van medewerkers en managers.
Vraag aan Bex*
Een multinational vroeg ons een communicatietoolkit en bijbehorende activerende interne campagne te ontwikkelen en te implementeren. Een solide basis om grootschalig en efficiënt de organisatie communicatiever te maken, op elk niveau.
Strategie
Als start van deze opdracht organiseerden we een groot aantal focusgroepen, bestaande uit een dwarsdoorsnede van medewerkers en managers van verschillende echelons en uit verschillende internationale regio’s. Zo haalden we bruikbare inzichten op en brachten we demografische en culturele verschillen aan het licht. Op deze manier konden we de toolkit laten aansluiten op de uiteenlopende behoeften.
Dankzij deze inzichten werd een rode draad steeds beter zichtbaar: medewerkers zochten naar vooral praktische ondersteuning om hun dagelijks werk beter te kunnen doen. We categoriseerden de verzamelde input en gingen aan de slag met het ontwikkelen van precies die technieken, tips en tools die een antwoord vormden op de behoefte aan praktische ondersteuning. Geen abstracte strategische vergezichten, maar concrete content en handige communicatietips voor alledaags gebruik. Denk aan tips en tools voor dagelijkse beslommeringen als de vele vergaderingen en de email-overload, maar ook aan tips voor het geven van een écht inspirerende presentatie, voor teambuildingactiviteiten of voor het omgaan met weerstand. Van het individu tot een team of een hele afdeling of unit. Giet dat maar eens in een toolkit. En dat hebben we dus gedaan. Voor medewerkers én voor managers.
Samen met de opdrachtgever en een specialist in online platforms ontwikkelden we het wireframe en de user interface. We zorgden ervoor dat de toolkit niet alleen inhoudelijk, maar ook qua ‘look & feel’ aantrekkelijk werd.
De toolkit groeide uit tot een verzameling van technieken, tips en tools die werden weergegeven in een mix van tekst, illustraties, animaties en video.
We ontwikkelden vervolgens een prikkelende campagne die informeert over het bestaan van de toolkit en medewerkers uitdaagt hun persoonlijke én teamcommunicatie te verbeteren.