Goede werkgevers verhogen het pensioenbewustzijn
Heldere pensioencommunicatie past bij goede werkgevers. Heldere en uitgebreide informatie over pensioenen versterkt de betrokkenheid en loyaliteit van medewerkers. Dat gaat verder dan de normale wettelijke verplichting om aan medewerkers kenbaar te maken hoeveel pensioen ze kunnen verwachten.
Goede pensioencommunicatie is echter van veel factoren afhankelijk. Veel medewerkers hebben een laag pensioenbewustzijn omdat ze het onderwerp niet boeiend of te ingewikkeld vinden. Meer communiceren heeft daarom niet zoveel zin. Slimmer communiceren wel. Pensioencommunicatie is het meest effectief als je die afstemt op de individuele situatie. De uitdaging is dus om helder en op maat te communiceren over pensioen; om zo tegenwicht te bieden aan het matige pensioenbewustzijn. Dat vraagt van communicatieprofessionals dat ze niet alleen zorgvuldig maar ook creatief zijn in hun communicatie.
Dankzij onze jarenlange ervaring op dit gebied weten we wat werkt en wat niet werkt bij pensioencommunicatie. We ondersteunen opdrachtgevers op verschillende manieren. Van het opstellen van een uitgebreide stakeholderanalyse en een communicatiestrategie tot de productie van effectieve communicatiemiddelen. Van de dialoog met stakeholders zoals vakbonden en de ondernemingsraad tot het trainen van leiders en HR-professionals om met meer impact over pensioenen te communiceren.